چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403

۱۱۸ هزار کیلومتر راه روستایی در دولت سیزدهم احداث شد

۱۱۸ هزار کیلومتر راه روستایی در دولت سیزدهم احداث شد
  تاريخ:بيستم فروردين 1403 ساعت 14:12   |     کد : 288080   |     مشاهده: 122
به گزارش صنعت نیوز، معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: پس از بررسی وضعیت حدود ۴۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار کشور مشخص شد آنها به ۱۴۵ هزار کیلومتر راه نیاز دارند که طی ۲ سال گذشته حدود ۱۱۸ هزار کیلومتر احداث شد.
به گزارش صنعت نیوز، معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: پس از بررسی وضعیت حدود ۴۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار کشور مشخص شد آنها به ۱۴۵ هزار کیلومتر راه نیاز دارند که طی ۲ سال گذشته حدود ۱۱۸ هزار کیلومتر احداث شد.
خداداد مقبلی روز دوشنبه در مراسم معارفه سرپرست جدید راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان افزود: وظیفه احداث و نگهداری راه های روستایی از سال های ۹۸ و ۹۹ از شرکت ساخت و توسعه راه‌ها به سازمان راهداری سپرده شد؛ ابتدا اطلاعاتی در این بخش نداشتیم و یک سال زمان برد تا اطلاعات مورد نیاز جمع آوری شود و روستاها را براساس جمعیت سرشماری سال ۹۵ دسته بندی کردیم.
وی اظهارداشت: احداث حدود ۲۷ هزار کیلومتر معادل راه سه هزار و ۵۰۰ روستای کشور باقی مانده که بیشتر آنها در ۲ استان سیستان و بلوچستان و کرمان هستند و عقب ماندگی کرمان در حوزه راه های روستایی قابل باور نبود.
معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: در سال ۱۴۰۰ حدود ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای جبران عقب ماندگی استان کرمان در حوزه راه های روستایی تخصیص دادیم و سال ۱۴۰۱ نیز بالای چهار هزار میلیارد ریال (غیر از حوزه اداره کل راهداری جنوب کرمان) به این استان تخصیص یافت.
وی بیان کرد: ۲۷ هزار میلیارد ریال سال گذشته از محل اعتبارات سازمان راهداری در حوزه ساخت راه‌های روستایی، نگهداری و ایمن سازی جاده های کشور هزینه کردیم، ضمن آنکه بیشترین اعتبارات حوزه احداث و نگهداری راه های روستایی را امسال برای جبران عقب ماندگی به استان کرمان تخصیص می دهیم.
مقبلی با اشاره به انجام مطالعات برای بهسازی کامل جاده تهران - بندر عباس تصریح کرد: چند مشاور برای این کار گرفتیم تا بهسازی کامل را از مسیر موجود انجام دهیم و امیدوارم که این مطالعات تکمیل شود و اواخر امسال انتخاب پیمانکار و ساماندهی این مسیر اقتصادی و ترانزیتی را داشته باشیم.
بیشترین بار کشور از جاده های کرمان تردد می‌کند
وی با اشاره به سختی های مدیریتی در حوزه راهداری گفت: بیش از ۱۵ موضوع مدیریتی خاص از جمله مدیریت صحنه، بحران مالی و پروژه ها بایستی در این اداره کل انجام شود.
این مسئول افزود: مدیریت کرمان نیز به لحاظ پهناور بودن کار و اهمیت جایگاه شبکه ارتباطی و حمل و نقل این استان، خاص است و کرمان حلقه واسط بنادر جنوبی با هسته مرکزی کشور و ۲۵ پایانه مرزی صادراتی ایران به شمار می رود.
معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور یادآور شد: ما بیشترین بار را از بنادر جنوبی کشور داریم که از جاده های استان کرمان عبور می کنند و این بخش، نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور دارد.
وی افزود: بالای ۴۰ هزار وسیله نقلیه روزانه از شبکه پیچیده جاده بندرعباس - سیرجان به سمت یزد تردد می کنند که وجود این جاده دغدغه زیادی برای استان کرمان دارد؛ ضمن آنکه مسیر رفسنجان - زرند و شرق کشور نیز به پایانه های ما منتهی می شود و از نقش ترانزیتی برخوردار است.
مقبلی ادامه داد: این جاده ها اهمیت استان کرمان را نشان می دهند، ضمن اینکه بسیاری از جاده های این استان نقش فرااستانی و فراملی دارند و ما باید از این ظرفیت بالا استفاده کنیم.
وی ابراز داشت: کرمان را به عنوان بهشت معادن کشور می شناسند که ظرفیت بالای حمل و نقلی را مطالبه می کند؛ تنوع کانی های فعال معدنی در این استان و شرکت های فولادی، حمل و نقل گسترده ای را می طلبد زیرا ما بیشترین بار را در استان کرمان داریم.
رفع مشکل تصادفات نیاز به تعامل ۱۰ سازمان دارد
معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در ادامه با اشاره به اینکه یکی از مشکلات استان کرمان موضوعات حوزه حمل و نقل است عنوان کرد: هرچقدر شبکه ارتباطی ما وسیع تر باشد، میزان تردد ما وسیع تر خواهد شد و تعداد ترددها، میزان تصادفات و تلفات جاده ای را افزایش می دهد.
وی خاطرنشان کرد: نمی توانیم مشکلات خودرو و سهم جاده را در حوادث رانندگی انکار کنیم اما مسایل و مشکلات عمده‌ای در تصادفات کشور داریم و در این زمینه کرمان از تصادفات کلی کشور تبعیت می کند.
مقبلی افزود: در این خصوص باید بحث های فرهنگی ترافیک، رعایت قوانین و مقررات مورد توجه قرار گیرد و این کار نیاز به همکاری بیش از ۱۰ سازمان دارد که به مدد اداره کل راهداری و پلیس راه استان این تعامل در کرمان مشاهده می شود.
در این مراسم از خدمات ۲ ساله احسان عراقی زاده به عنوان مدیرکل پیشین راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان قدردانی و علی عبداللهی، معاون این اداره کل به عنوان سرپرست معرفی شد.
 

http://www.sanatnews.ir/News/1/288080
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است