چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403

چنارهای تهران تزریقی شده اند

  تاريخ:بيست و سوم آذر 1388 ساعت 10:11   |     کد : 31457   |     مشاهده: 707

مهر: نشانه گذاری درختان چنار پارک ملت و تزریق مواد غذایی محلول در شرایطی نگرانی برخی دوستداران محیط زیست را برانگیخته که به زعم مجریان طرح نه تنها تهدیدی برای فضای سبز تهران نیست بلکه راه نجاتی برای درختان تهران از ناتوانی آنها در تغذیه طبیعی خواهد بود.

این روزها نقطه های آبی رنگ روی تنه درختان چنار پارک ملت تهران به گونه مشخصی توجه عابران پیاده را به خود جلب می کند. در این پارک می توان به افرادی برخورد کرد که مشغول سوراخ کردن تنه درختان با مته و تزریق مواد محلولی در تن این چنارها هستند. 

مجریان طرح نقطه گذاری و تزریق مواد محلول به تنه درختان چنار تهران معتقدند وضعیت نگران کننده تغییرات اقلیمی و نامناسب بودن محیط زیست و آلودگی هوا باعث شده تا درختان پایتخت به خصوص چنارهای معروف تهران با بحران حیات روبرو شوند و این اقدام شهرداری تهران تلاشی برای زنده ماندن درختان تهران به خصوص پارک ملت است.

در این روش پای درختان چنار با ارتفاع 10 سانتی متر از سطح خاک و دور تا دور درخت و به فاصله هر 10 تا 15 سانتمیتر با دریل سوراخ می شود. این دستگاهها به پمپهایی مجهز هستند که مواد محلول را به سختی به تنه درخت تزریق می کنند.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر که آیا ستاد محیط زیست شهرداری از این اقدام سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تهران اطلاع دارد و از این مسئله حمایت می کند گفت: از این اقدام حمایت می کنیم چون یکسری از درختان پارک ملت که ریشه های آنها به دلایلی مثل کهنسالی و یا تخریب به وسیله ساخت و سازها و عوامل دیگر آسیب دیده است قدرت دریافت مواد غذایی از خاک را ندارند.

مهندس محمد هادی حیدرزاده در ادامه افزود: این درختان ویزیت شده اند و آن تعداد که با مشکل مواجهند این نسخه برای آنان تجویز شده است که به نظر می رسد راهی برای بهبود وضعیت حیات درختان تهران است. 

محلول تزریقی مواد غذایی مورد نیاز درخت را تامین می کند که از این طریق به درخت تزریق می شود و می تواند زمینه شادابی و طراوت بیشتر درختان را فراهم کند. این محلول به گفته کارگران مجری حاوی موادی مثل آهن و مواد هرمونی مغذی دیگر است..

با این حال بسیاری از کارشناسان محیط زیست و متخصصان زیست گیاهی، این اقدام را بی نتیجه و تلاشی برای تخریب و مرگ زودرس درختان ارزیابی می کنند.

در عین حال معاون سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار مهر این اقدام سازمان متبوع خود را تلاشی برای کمک به درختان بیماری دانست که در محیط زیست ناقص شهر تهران به مشکلات حاد برخورد کرده اند.

رامین عرفانیان سلیم علت نشانه گذاری روی تنه درختان چنار را طرح ثبت اطلاعات این درختان در سامانه ای الکترونیک دانست و افزود: بحث تزریق درختان بحثی مدرن است که در اغلب کشورهای پیشرفته دنیا استفاده شده است. درختان کهنسال با این شیوه علاوه بر اینکه مواد غذایی به تنه آنها تزریق می شود به این وسیله در محیط زیست نامطلوب تهران سم زدایی نیز می شوند چرا که در شهر تهران امکان سمپاشی درختان وجود ندارد.

این متخصص فضای سبز شهری همچنین اضافه کرد: این درختان تا قبل از دوره شیره دهی به وسیله تزریق مواد غذایی محلول، هورمونهای گیاهی و مواد لازم به آنها تزریق می شود چرا که این درختان حالت بیماری را دارند که نیاز به بستری شدن و تزریق سرم دارد.

درختان چنار خیابان ولیعصر به دلیل مشکلات زیست محیطی و آلودگی شدید محیط زیست کلروفیل زیادی را از دست داده و شادابی خود را باخته اند که به عقدیده مجریان طرح این فرصت در اختیار درختان قرار می گیرد تا مجدد احیا شوند.

عرفانیان فصلهای پائیز و زمستان و همین طور فصل بهار قبل از رشد سریع گیاه را بهترین زمان برای انجام چنین پروژه ای دانست و تاکید کرد: این شیوه نمی تواند به طور کامل کارآمد باشد و به عناصر متعددی وابسته است که برای مثال جنس و نوع درخت، سن و زمان تزریق و بسیاری عوامل دیگر در موفقیت و کارامد بودن آن دخیل هستند.

معاون سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تهران شرایط شهر تهران و محیط زیست این شهر را بسیار حاد توصیف کرد و گفت: گاهی این تزریق به تنه جواب نمی دهد و در اصل مکانیزم این شیوه تزریق به خاک است اما شرایط این درختان و وضعیت نگران کننده آنها باعث شده مستقیما این عملیات روی درتنه درختان انجام شود.

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/31457
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است