چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403

سن سکته قلبی به زیر 50 سال رسید

  تاريخ:بيست و پنجم آذر 1388 ساعت 15:59   |     کد : 31681   |     مشاهده: 669

مهر: رئیس چهارمین کنگره بین المللی قلب و عروق خاورمیانه نسبت به کاهش سن بروز سکته های قلبی در ایران هشدار و گفت: سن مرگ و میر ناشی از سکته قلبی در کشور به زیر 50 سال رسیده و این می تواند نگران کننده باشد.

دکتر محمدجواد زیبایی روز چهارشنبه در نشست خبری چهارمین کنگره بین المللی قلب و عروق خارومیانه که قرار است طی روزهای 12 تا 15 اسفند 88 در جزیره کیش برگزار شود اظهارداشت: از نظر پزشکی مرگ و میر ناشی از سکته قلبی در سنین زیر 55 و 50 سال مرگ ناگهانی تلقی می شود و قابل قبول نیست.

وی با عنوان این مطلب که سکته قلبی در سنین زیر55 سال به عنوان سن بازدهی هزینه های جبران ناپذیری در جامعه برجا می گذارد گفت: متاسفانه سن بروز سکته های قلبی در ایران و خاورمیانه طی یکدهه اخیر به شدت در حال کاهش است که این مرگ و میر در آقایان بیشتر رخ می دهد.

رئیس مرکز تحقیقات قلب و عروق شیراز از ریزفاکتورهایی همچون فشار خون، دیابت، قند خون و... به عنوان علتهای اصلی بروز سکته قلبی در افراد نام برد و افزود: عدم تحرک و غذاهای چرب به همراه مصرف سیگار و الکل و استرسها از عوامل اصلی بروز بیماریهای عروق کرونر است.

زیبایی با اشاره به بررسیهای سازمان جهانی بهداشت که مرگ ومیر در اثر حوادث قلبی و عروقی در خاورمیانه را علت نخست مرگ و میرها در این منطقه اعلام کرده است گفت: بیش از 50 درصد مرگ و میرها در این منطقه ناشی از بیماریهای عروق کرونر است و حدود 70 درصد هزینه های بهداشتی و درمان کشورهای خاورمیانه صرف بیماریهای قلبی و عروقی می شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز در عین حال به ارزان بودن هزینه درمان بیماریهای قلبی در ایران و مراجعه بیمارانی از کشورهای عرب منطقه به شیراز و تهران برای جراحی قلب اشاره کرد و افزود: هزینه آنژیوگرافی بدون بیمه در کشور حدود 700 هزار تومان، عمل آنزیوپلاستی رگ حدود 5/2 میلیون تومان و جراحی قلب ربین 7 تا 8 میلیون تومان است که این هزینه ها در سایر کشورها دو تا سه برابر ایران است.

وی در ادامه از آلودگی هوا به عنوان عامل تسریع در سکته های قلبی نام برد و گفت: گرفتگی عروق تا 70 درصد بدون علامت است که وقتی فرد در معرض آلودگی هوا قرار بگیرد، این وضعیت به 90 تا 100 درصد می رسد و منجر به سکته قلبی می شود.

رئیس چهارمین کنگره بین المللی قلب و عروق خاورمیانه از حضور وزیر بهداشت در این کنگره خبر داد و اظهارداشت: قرار است در این کنگره که حدود 700 نفر از متخصصین قلب و عروق از ایران، اروپا، آمریکا و خاورمیانه حضور دارند آخرین تبادل اطلاعات علمی راجع به روشهای درمانی این رشته مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی گفت: زبان این کنگره انگلیسی است و برای اولین بار برنامه آموزشی ویژه دستیاران قلب و عروق طراحی شده و به بهترین پژوهشها و پوسترها در این زمینه جایزه ای تا سقف 5000 دلار پرداخت می شود.

رئیس مرکز تحقیقات قلب و عروق شیراز همچنین از قرارداد همکاری ایران با بنیاد پژوهشهای قلب و عروق آمریکا برای اولین مرتبه در خاورمیانه خبر داد و افزود: این قرارداد به منظور همکاریهای علمی در این رشته صورت می گیرد.

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/31681
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است