دو شنبه 17 ارديبهشت 1403

سازمان ملل: تحولات دریای سرخ هشدار دهنده هستند

سازمان ملل: تحولات دریای سرخ هشدار دهنده هستند
  تاريخ:بيست و سوم دی 1402 ساعت 14:05   |     کد : 286594   |     مشاهده: 143
دستیار دبیرکل سازمان ملل تحولات اخیر در یمن و دریای سرخ را نگران کننده خواند.
به گزارش ایسنا، «خالد خیاری»، دستیار امور آسیا-اقیانوسیه و غرب آسیای دبیرکل سازمان ملل در نشست شورای امنیت از بابت تنش‌ها در دریای سرخ و تاثیرات تحولات اخیر بر یمن و منطقه ابراز نگرانی کرد.
شورای امنیت سازمان ملل یک روز بعد از حملات آمریکا و انگلیس با حمایت چند متحد شامل استرالیا، بحرین، کانادا و هلند به مواضع ارتش یمن یک نشست را در واکنش به تحولات دریای سرخ برگزار کرد.
ارتش یمن پیش از این برنامه خود را برای حمله به کشتی‌های متعلق به شرکت‌های رژیم صهیونیستی یا عازم بنادر این رژیم در دریای سرخ و دریای عرب تا زمانی که حملات جنایتکارانه رژیم به نوار غزه متوقف نشود، اعلام کرده بود.
ارتش یمن در پاسخ به حملات آمریکا و انگلیس اعلام کرده، حملات تلافی جویانه‌ای را علیه آنها انجام می‌دهد و هشدار داد، واشنگتن و لندن از بابت این حمله گسترده «هزینه بالایی» پرداخت خواهند کرد.
به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، خالد خیاری گفت: «تحولات در دریای سرخ و ریسک بدتر شدن تنشهای منطقه‌ هشدار دهنده هستند.»
وی اظهار کرد: «حمله حوثی‌ها (انصارالله) بعد از تصویب قطعنامه شورای امنیت و رخدادهای دیروز هر چه بیشتر نشان می‌دهند که منطقه در یک مسیر خطرناک تشدید تنش قرار گرفته که می‌تواند به صورت بالقوه بر میلیون‌ها نفر در یمن، منطقه و در سطح جهانی تاثیر بگذارد.»
او ادامه داد، سازمان ملل بر اهمیت تضمین امنیت و ایمنی ناوبری دریایی در منطقه طبق مفاد قطعنامه ۲۷۲ تاکید مجدد می‌کند.
خالد خیاری اضافه کرد: «ما از این شورا می‌خواهیم تلاش‌های خود را در زمینه تعامل فعال با همه طرفهای مربوطه در راستای جلوگیری هر چه بیشتر از تشدید تنشهای منطقه و تضعیف امنیت، صلح منطقه‌ای و تجارت بین‌المللی ادامه دهد.»
«وایسلی نبنزیا»، فرستاده روسیه به سازمان ملل نیز در این نشست از جامعه بین‌المللی خواست حمله واشنگتن و لندن به مواضع ارتش یمن را که بدون هیچ گونه حکمی از سوی سازمان ملل صورت گرفت محکوم کنند.
نبنزیا تصریح کرد: «ما با تاسف فراوان دیروز متوجه این وضعیت که در آن حمله مسلحانه یک گروه از کشورها علیه کشوری دیگر رخ داد، شدیم.»
او اضافه کرد: این کشورها دست به یک حمله دسته جمعی به خاک یمن زدند.
نبنزیا بیان کرد: «صحبت من درباره حمله به تنها یک گروه در داخل این کشور نیست بلکه درباره حمله‌ای به مردم این کشور به طور کلی است.»
این فرستاده روسیه تاکید کرد: «چیزی که ما داریم در یمن می‌بینیم متاسفانه به شکل دردناکی آشنا است. این همان تصویر ویرانگری در سه ماه گذشته در نوار غزه است»
نبنزیا هشدار داد که یمن بار دیگر در حال تبدیل شدن به یک «کانون درگیری‌ها» در منطقه است.

http://www.sanatnews.ir/News//286594
Share

برچسب ها :  سازمان ملل , دریای سرخ
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است