سه شنبه 18 ارديبهشت 1403

کاهش سن اعتیاد در کشور

  تاريخ:بيست و چهارم آبان 1388 ساعت 09:49   |     کد : 29843   |     مشاهده: 745

مهر: گسترش مصرف موادمخدر در بین جوانان به ویژه دانش آموزان موضوعی است که باید قبل از بروز آسیبهای متعدد به افراد و جامعه از آن جلوگیری کرد.

همایش مدیران، معاونان و مروجان طرحهای پیشگیری در مدارس استان مرکزی با حضور بیش از 500 نفر از دست اندرکاران این امر در اراک برگزار شد و این همایش حاوی نکات هشداردهنده جدی برای مسئولان امر بود.

در این جلسه، معاون پرورشی آموزش و پرورش استان مرکزی با بیان اینکه در سال جاری 202 کلاس مهارتهای زندگی در مدارس راهنمایی استان مرکزی برگزار شد، گفت: همچنین طرح مروج سلامت در سطح 100 مدرسه در مقطع متوسطه و طرح مدرسه مشارکت محور در 122 مدرسه در مقطع ابتدایی برگزار شد.

محسن سجادی تاکید کرد: همچنین همایش ارزیابی از وضعیت آموزشی برنامه‌های اجرا شده طی سالهای گذشته، ارتباط با دستگاه ‌های مرتبط با امر پیشگیری، آشنایی با سازمانهای مردم نهاد و اجرای آموزشهای لازم برای طرحهای ملی مهارت پیشگیری از سومصرف مواد مخدر برگزار شده است.

مواد مخدر صنعتی مهمترین مشکل پیش رو

سجادی با بیان اینکه بیش از 500 نفر از مربیان آموزشی و مجریان طرحهای پیشگیری با آخرین اطلاعات مواد مخدر آشنا شده و دوره های آموزشی گذرانده اند، خاطرنشان کرد: بیشترین نگرانی ما، توسعه مواد مخدر صنعتی در بین نسل جوان است.

وی با اشاره به اینکه، وضعیت دانش آموزان استان مرکزی در این زمینه بحرانی نیست، عنوان کرد: با این حال همه در معرض تهدید هستند و باید آموزشها به روز بوده و به آنان اراده شود.

وی آموزش مهارتهای زندگی را در این زمینه با اهمیت خواند و گفت: اگر دانش آموزان در زمینه مواد مخدر از مهارت "نه" گفتن استفاده کنند از بخشی از تبعات بعدی مصون خواهند بود.

وی یکی از مشکلات موجود در جامعه را عدم برقراری ارتباط صحیح افراد با یکدیگر عنوان کرد و گفت: معلمان و مربیان پرورشی و تربیتی باید در ابتدا مسائل و اطلاعات علمی لازم را بیاموزند و سپس آنها را به درستی به دیگران انتقال دهند.

رسیدن سن اعتیاد به 19 سالگی؛ زنگ خطر

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی استان مرکزی نیز در ادامه این همایش با اشاره به نقش کلیدی متولیان امر آموزش و پرورش در آموزش و پیشگیری از سو مصرف مواد مخدر در جامعه گفت: بنابر آمار رسمی زمان شروع مصرف مواد مخدر در کشور در سن 21 سالگی و در استان مرکزی 19 سالگی است.

دکتر حمیدرضا شمسی با اشاره به اینکه، اکنون بیش از 60 هزار دانش آموز به سمت مصرف مواد مخدر رفته اند، خاطرنشان کرد: مربیان و دست اندرکاران آموزشی و پرورشی بیشترین نقش را در دور کردن دانش آموزان از این مواد خانمانسوز دارند.

وی با تاکید بر اینکه، گروه همسالان بیشترین نقش را در اعتیاد دانش آموزان و جوانان دارند، ادامه داد: با اینکه کارشناسان ما سالها در این زمینه کار کردند اما عقب تر از گروه همسالان هستند و این موضوع باید حل شود.

شمسی با تاکید بر اینکه سیستم آموزشی وظیفه مهمی دارد، گفت: زمان آن رسیده است که درهای مدارس را به روی سازمانهای مردم نهاد باز کنیم و از آنان برای ارائه روشهای پیشگری کمک بگیریم.

وی تصریح کرد: اکنون بیش از 30 سازمان مردم نهاد در استان در زمینه پیشگری فعالیت می کنند و به دلیل اینکه از بین مردم و خودجوش هستند خدمات قابل توجهی می توانند ارائه دهند.

رفتار اعتیادی مشکل اصلی جامعه است

شمسی در ادامه با اشاره به اینکه مشکل کنونی تنها مصرف مواد مخدر نیست، گفت: مسئله اصلی رفتار اعتیادی است که در جامعه رشد کرده است و در پی انواع مواد مخدر صنعتی همراه می شود.

وی با طرح این موضوع که برخی برای لذت جویی موقت به مواد مخدر روی می آورند، اضافه کرد: باید زمینه های لذت جویی درست و مشروع را فراهم کنیم تا افراد برای چند لحظه لذت کل زندگی خود را به خطر نیندازند.

در ادامه این برنامه یکی از کارشناسان بهزیستی به تشریح تبعات اعتیاد در افراد پرداخت.

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/29843
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است