دو شنبه 17 ارديبهشت 1403

طراحي وساخت اولين نيروگاههاي برق خورشيدي بدست دانشمندان ايراني

  تاريخ:سی ام تير 1387 ساعت 13:19   |     کد : 2991   |     مشاهده: 551
به گزارش صنعت نیوز، مدير عامل سازمان انرژي هاي نو ايران امروز در نشستي خبري با اشاره به ساخت.

به گزارش خبرنگار گروه صنایع پیشرفته صنعت نیوز، مدير عامل سازمان انرژي هاي نو ايران امروز در نشستي خبري با اشاره به ساخت

نخستين نيروگاه توليد برق از انرژي خورشيدي در شيراز تاکيد کرد : دانشمندان ايراني همه مراحل مطالعه ، طراحي و ساخت نيروگاه شيراز را برعهده دارند.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزي خبر ، يوسف آرمودلي همچنين با اشاره به توانايي دانشمندان ايراني گفت : اين نيروگاه تا يکماه ديگر به بهره برداري مي رسد.

وي به طراحي و توليد پيل هاي ( باتريهاي ) مخصوص ذخيره انرژيهاي نو (تجديد پذير) ازجمله باد و خورشيد افزود : هم اکنون پيل هاي سه و نيم کيلوواتي بدست جوانان ايراني توليد شده و مطالعات توليد پيل هاي پنج کيلوواتي و استفاده از هيدروژن براي ذخيره انرژي به نتيجه رسيده است .

ارمودلي همچنين با اشاره به طرح واگذاري نيروگاههاي 128 مگاواتي برق بادي منجيل و بينالود به بخش خصوصي ، تاکيد کرد : دو شرکت در اين زمينه تاسيس شده است و در آينده نزديک 65 درصد سهام اين شرکتها در بورس ارائه خواهد شد .

آرمودلي گفت : از دوماه پيش قرارداد مبادله توليد 600 مگاوات بوسيله بخش خصوصي و خريد تضميني آن از سوي دولت مبادله شده است و اميدواريم با اصلاح قيمت خريد پايه برق ،‌زمينه براي حضور بخش خصوصي بيشتر مهيا شود به ويژه که متقاضي توليد 3000 مگاوات برق در بخش خصوصي وجود دارد .

وي همچنين با برشمردن انواع انرژيهاي تجديد پذير تاکيد کرد : در کشورمان ظرفيت کافي براي توليد و ترويج انرژي از باد، خورشيد ، گرماي داخل زمين ، جريانهاي آبي ، ضايعات کشاورزي ، دامي ، زباله و ضايعات شهري وجود دارد .

آرمودلي همچنين گفت : افزايش قيمت انرژي هاي فسيلي ، محدوديت توليد و پايان پذير بودن اين نوع انرژي ها و مشکلات زيست محيطي انرژيهاي فسيلي باعث توجه جدي بسياري از کشورهاي جهان به انرژيهاي نو شده است به طوريکه تا سال 2020 بايد بيست درصد از انرژي توليد در اروپا از منابع انرژي تجديد پذير باشد .

مدير عامل سازمان انرژيهاي نو ايران مشکلات اصلي استفاده از انرژيهاي تجديد پذير را فراواني و ارزاني انرژيهاي فسيلي و گسترش صنايع مبدل انرژي فسيلي دانست و تصريح کرد : با افزايش قيمت نفت ، اثرات زيست محيطي انرژي فسيلي و پايين آمدن قيمت تمام شده انرژيهاي تجديد پذير به دليل پيشرفت فناوري ، جهان به سوي انرژي هاي تجديد پذير حرکت مي کند.

وي به عنوان مثال به گسترش استفاده از انرژي هاي نو در آلمان اشاره کرد و گفت: هم اکنون آلمان 2200 مگاوات برق از انرژي باد و 2500 مگاوات برق از انرژي خورشيد توليد مي کند و از انرژي خورشيد در اين کشور در بخش گرمايش داخلي و آب گرم نيز استفاده مي شود .

http://www.sanatnews.ir/News/1/2991
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است