سه شنبه 18 ارديبهشت 1403

2 نيروگاه‌ بادي دولتي به زودي به بخش خصوصي واگذار مي‌شود

  تاريخ:سی ام تير 1387 ساعت 15:32   |     کد : 3018   |     مشاهده: 743
به گزارش صنعت نيوز، مديرعامل سازمان انرژي‌هاي نو ايران از واگذاري نيروگاه هاي بادي دولتي منجيل و بينالود به بخش خصوصي تا چند ماه آينده خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار گروه صنابع پيشرفته صنعت نيوز، مديرعامل سازمان انرژي‌هاي نو ايران از واگذاري نيروگاه هاي بادي دولتي منجيل و بينالود به بخش خصوصي تا چند ماه آينده خبر داد.

 

يوسف آرمودلي با بيان اين مطلب گفت: بر اساس قانون قرار است تا چند ماه آينده نيروگاه 3/28 مگاواتي بينالود و 100 مگاواتي منجيل كه نيروگاه‌هاي دولتي هستند به بخش خصوصي واگذار شوند.

وي با بيان اينكه قرارداد و مجوز احداث 600 مگاوات نيروگاه بادي توسط بخش خصوصي با دولت مبادله و صادر شده است گفت: واگذاري نيروگاه هاي بادي دولتي به بخش خصوصي به منزله اين نيست كه دولت ديگر وارد عرصه ساخت نيروگاه‌هاي بادي نخواهد شد بلكه قرار است دولت با ساخت اين نيروگاه‌ها و حمايت از بخش خصوصي آن را واگذار كند.

وي خاطرنشان كرد: شركت سبز بينالود و شركت سبز منجيل براي واگذاري نيروگاه‌هاي دولتي به صورت دولتي احداث شد و سپس به سهامي عام تبديل مي‌شود.

آرمودلي افزود: واگذاري نيروگاه‌هاي منجيل و بينالود اين گونه خواهد بود كه 35 درصد سهام در اختيار دولت و 65 درصد سهام از طريق بورس واگذار مي شود.

وي تأكيد كرد: احداث نيروگاه‌ بادي از سوي دولت و سپس واگذاري آن به بخش خصوصي به اين دليل است كه چون بخش خصوصي براي احداث نيروگاه بايد تجربه كافي كسب كند و نيز وام دريافت كند تا از وضعيت مالي بالايي برخوردار شود دولت ابتدا نيروگاه‌ها را احداث و سپس پس از تقويت بخش خصوصي مجددا آن را واگذار مي‌كند.

 

مديرعامل سازمان انرژي‌هاي نو ايران گفت: در حال حاضر امكان توليد 10 هزار مگاوات انرژي الكتريكي تجديدپذير در كشور وجود دارد كه احتمالا با مطالعات انجام شده اين ظرفيت مي‌تواند افزايش پيدا كند.

 

وي افزود: بر اساس ماده 62 قانون برنامه سوم، دولت مكلف است برق توليد شده از منابع تجديدنظر را به صورت تضميني خريداري كند بنابراين پس از تصويب اين قانون بسياري از سرمايه گذاران بخش خصوصي براي احداث نيروگاه بادي ترغيب شدند.

وي ادامه داد: تاكنون براي احداث 3000 مگاوات نيروگاه بادي از سوي بخش خصوصي درخواست ارائه شده است كه تاكنون مجوز احداث 600 مگاوات صادر شده است.

آرمودلي تأكيد كرد: تاكنون برخي از استقبال كنندگان احداث نيروگاه بادي كه با آنها قرارداد مبادله شده است به دنبال دريافت وام از صنوق ذخيره ارزي، فاينانس و يا خريد زمين هستند.

وي ادامه داد: يكي از مشكلات پيش روي سرمايه گذاران بخش خصوصي در احداث نيروگاه بادي همانا قيمت پايه خريد برق از اين نيروگاه ها است كه مربوط به سال 80 است.

وي خاطرنشان كرد: وزارت نيرو و شركت توانير در حال بررسي اصلاح قيمت خريد تضميني برق از سوي دولت هستند كه اميدواريم با اين كار استقبال بخش خصوصي براي احداث نيروگاه افزايش يابد.

به گفته وي، قيمت خريد هر كيلو وات ساعت از نيروگاه‌هاي بادي بخش خصوصي براي 20 ساعت 65 تومان و براي 4 ساعت 45 تومان است.

وي با بيان اينكه سهم توليد انرژي(نيروگاههاي دولتي و خصوصي) از منابع تجديدپذير تا پايان برنامه چهارم به يك درصد ظرفيت نصب شده نيروگاهي كشور يعني معادل 500 مگاوات خواهد رسيد تاكيد كرد:دولت در برنامه چهارم توسعه با تخصيص اعتبار براي خريد تضميني برق توليدي از منابع تجديدپذير توسط بخش خصوصي از بخش خصوصي حمايت خواهد كرد و اين هدف هم اكنون در حال اجرايي شدن است ،بنابراين تا پايان برنامه چهارم 500 مگاوات ياد شده مربوط به نيروگاههاي دولتي و خصوصي است.

آرمودلي در خصوص صادرات توربين‌هاي بادي به كشورهاي همسايه گفت: ايران در حال حاضر تنها توليدكننده توربين‌هاي بادي به ظرفيت 60 كيلو وات ساعت در منطقه بوده و آن را به كشورهاي همسايه صادر مي‌كند.

وي با بيان اينكه تلاش مي‌شود ظرفيت توليد توربين‌هاي نيروگاه‌هاي بادي افزايش يابد گفت: اميدوار هستيم در 2 سال آينده اولين توربين بادي يك مگاواتي به بالا را احداث و نصب كنيم.

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/3018
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است