دو شنبه 17 ارديبهشت 1403

وليمه و تشریفات 15 ميليارد توماني!

  تاريخ:بيست و ششم آذر 1388 ساعت 10:34   |     کد : 31712   |     مشاهده: 713

تهران امروز:

در روزهاي باقي مانده تا آغاز ماه محرم، بازگشت از سرزمين وحي به اوج خود مي‌رسد. هرچند از ميانه‌هاي هفته گذشته كاروان‌هاي حج راه بازگشت به ميهن را در پيش گرفته‌اند اما اكثر زائران در طول اين هفته به كشور بازگشته‌اند. در اين روزها بازار برگزاري مهماني و مراسم وليمه رونق خاصي گرفته است.

حاجياني كه طواف خانه خدا را پيشه كرده بودند بايد هزينه‌هاي زيادي را براي مهماني دادن به اقوام و آشناياني كه به استقبال‌شان مي‌آيند، در نظر بگيرند. حدود 60 هزار زائر كه امسال از ايران به حج تمتع نائل آمدند حالا بايد پذيراي تعداد زيادي از آشنايان خود باشند، هرچند استقبال‌كنندگان از اين حاجيان نيز تداركاتي را براي استقبال از زائران در نظر مي‌گيرند و هزينه‌هايي را متقبل مي‌شوند.

چراغاني خانه حاجي، نصب پلاكاردهاي خوشامدگويي، تهيه گل و ذبح گوسفند از جمله مهم‌ترين هزينه‌هايي است كه به‌عهده استقبال‌كنندگان گذاشته شده است. البته برخي هنوز به سنت بردن كادو براي حاجيان پايبندند و هزينه‌اي را هم براي اين امر در نظر مي‌گيرند اما برخي ديگر با كنار گذاشتن اين سنت نه چندان حسنه، رنج تهيه سوغاتي را هم به حاجيان نمي‌دهند كه خود كادويي مهم براي زائران محسوب مي‌شود.

براي برآورد كردن هزينه‌هاي استقبال از زائران و همچنين هزينه برگزاري مهماني وليمه بايد به‌طور حدودي هزينه هر كدام از اين تشريفات را براي 60 هزار زائر بازگشته از بيت‌الله الحرام را محاسبه كرد. اگر براي هر زائر يك دسته گل توسط خانواده او تهيه شود و ميانگين قيمت دسته گل را پنج هزار تومان برآورد كنيم به عدد باور نكردني 300 ميليون تومان مي‌رسيم. اين رقم نشان مي‌دهد كه حدود 300 ميليون تومان در اين روزها فقط براي خريد گل براي استقبال از زائران در سطح كشور هزينه مي‌شود.

نصب پلاكارد براي خوشامدگويي به حجاج جايگاه ويژه‌اي در رسم و رسومات ايرانيان دارد. اين رويه در شهرستان‌هاي كوچك با قوت بيشتري پيش مي‌رود.

از آنجا كه برخي به‌طور خانوادگي به سفر حج رفته‌اند، ميانگين تعداد پلاكاردهاي مصرفي براي هر زائر را سه عدد درنظر مي‌گيريم و نرخ ميانگين هر پارچه نوشته را نيز پنج هزار تومان برآورد مي‌كنيم، در اين صورت مبلغي در حدود 900 ميليون تومان در سراسر كشور براي تهيه و نصب پارچه نوشته براي زائران هزينه مي‌شود اما اگر براي هر زائر خانه خدا يك گوسفند قرباني شود و قيمت هر گوسفند هم 120 هزار تومان محاسبه شود، مبلغ هفت ميليارد و 200 ميليون تومان نيز براي خريد و قرباني كردن گوسفند پيش پاي زائران سرزمين وحي صرف مي‌شود.

اين به غير از هزينه‌اي است كه زائران باي قرباني كردن در روز عيد قربان در مكه مكرمه پرداخت كرده‌اند. اگر هزينه استقبال‌كنندگان از زائران را در همين حد بدانيم و از تشريفات ديگر عددي به ميان نياوريم، باز هم مجموع هشت ميليارد و 400 ميليون تومان به‌دست مي‌آيد كه اين مبلغ در طول 10 روز در كشور هزينه مي‌شود، هرچند اين عدد چندان دقيق نيست اما در محاسبات سعي شد تا حداقل‌ها در نظر گرفته شود تا كمترين رقم به دست آيد. همچنين از آنجا كه عموم زائران به‌طور دو نفره يا چند نفره از اعضاي خانواده‌شان به اين سفر زيارتي مي‌روند، تعداد مراسم‌هاي وليمه را بايد كسري از عدد 60 هزار در نظر بگيريم.

به اين ترتيب اگر براي هر سه زائر يك مراسم مهماني در كشور برگزار شود، هزينه‌هاي تعداد 20 هزار مراسم را بايد مورد بررسي قرار داد. اگر ميانگين تعداد مهمانان هر مراسم را فقط 100 نفر بگيريم، مي‌توان برآورد كرد كه حدود دو ميليون نفر در كشور مهمان وليمه‌خوري مي‌شوند.

اگر ميزبانان براي هر مهمان فقط سه هزار تومان هزينه كنند، رقمي بالغ بر شش ميليارد تومان به دست مي‌آيد كه نشان از هزينه شش ميلياردي مراسم وليمه در اين روزها دارد، هرچند كه در اين محاسبات حداقل هزينه‌ها برآورد شد، در نهايت با جمع‌آوري دو عدد هشت ميليارد و 400 ميليون تومان و عدد شش ميليارد تومان به هزينه‌اي 14 ميليارد و 400 ميليون توماني كه فقط براي تشريفات بازگشت زائران خانه خدا در اين روزها صرف مي‌شود، مي‌رسيم. 

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/31712
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است