سه شنبه 18 ارديبهشت 1403

موافقت معاون رئيس جمهور با خريد کشتي اقيانوس پيما

  تاريخ:بيست و يکم مهر 1387 ساعت 11:00   |     کد : 8675   |     مشاهده: 1635
به گزارش صنعت نیوز، رئيس مرکز ملي اقيانوس شناسي از موافقت اوليه معاون علمي و فناوري رييس جمهور براي خريد کشتي اقيانوس پيما به ارزش 10 ميليارد تومان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه کشتیرانی صنعت نیوز، رئيس مرکز ملي اقيانوس شناسي از موافقت اوليه معاون علمي و فناوري رييس جمهور براي خريد کشتي اقيانوس پيما به ارزش 10 ميليارد تومان خبر داد.

وحيد چگيني در نشستي خبري گفت: با خريد کشتي اقيانوس پيما، طرح اقيانوس شناسي در آبهاي عميق براي تحقيقات در دريا و اکتشاف در قطب جنوب به طور جدي آغاز مي شود.

وي افزود: همان طور که جمهوري اسلامي ايران در حال ورود به عرصه فضاست در عرصه اقيانوس شناسي نيز بايد به صورت فعال وارد شويم تا بتوانيم بر اساس سند چشم اندازه بيست ساله نظام، از اين بابت نيز کشور نخست منطقه باشيم.

چگيني گفت: با خريد کشتي اقيانوس پيما، ابتدا تحقيقات از درياي عمان آغاز و سپس وارد اقيانوس هند و قطب جنوب خواهيم شد.

رئيس مرکز ملي اقيانوس شناسي در ادامه افزود: 26 آذر، در آستانه عيد سعيد غدير خم، ايستگاه پژوهشي درياي خزر در شهرستان نوشهر افتتاح خواهد شد.

چگيني اظهار داشت: با افتتاح اين ايستگاه، جمهوري اسلامي ايران براي همه آبراههاي مهم خود يک ايستگاه پژوهشي خواهد داشت.

وي گفت: دوره آموزشي رژيم حقوقي درياي خزر و منافع ملي جمهوري اسلامي ايران نيز 30 مهر در مرکز ملي اقيانوس شناسي برگزار مي شود.

چگيني با بيان اين که جريان‌هاي شکافنده باعث ايجاد موج‌هاي بلندي در سواحل شمالي کشور مي‌شود، اظهار کرد: در اين رابطه يک طرح پژوهشي با همکاري سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي در گيلان به اجرا درآمد که اين طرح براي جلوگيري از خطرات موج‌هاي ايجاد شده از جريان هاي شکافنده است؛ زيرا هر ساله شاهد مرگ 200 تا 300 نفر از هموطنان در درياها هستيم که درصد قابل توجهي از اين جريان‌هاي شکافنده باعث مرگ هموطنان مي‌شود؛ البته مي‌توان با نشانه گذاري سواحل پرخطر از وقوع چنين حادثه‌هايي جلوگيري کرد.

رييس مرکز ملي اقيانوس شناسي با اشاره به اينکه اين مرکز دبيرخانه چند فعاليت در کشور است گفت: کميته علوم و فنون دريايي يکي از اين دبيرخانه ها محسوب مي‌شود که در آن پنج دوره آموزشي به تصويب رسيده است که بايد طي مراحل قانوني به دانشگاه‌ها ابلاغ شود.

چگيني افزود: اين دوره‌ها شامل دوره‌هاي فيزيک دريا، کارشناسي ارشد مديريت حمل و نقل منطقه‌يي، دريانوردي با دو گرايش حمل و نقل دريايي و بندر و کشتيراني، کارشناسي ارشد محيط زيست دريايي و بازنگري در سرفصل‌هاي کارشناسي ارشد فيزيک درياست.

وي درباره طرح‌هاي که در مرکز ملي اقيانوس شناسي در حال انجام و يا به اتمام رسيده است توضيح داد و گفت: طرح ‌هاي تمام شده نيمه دوم سال 85 و نيمه اول سال 86، 9 مورد بود که در نيمه دوم سال 86 و نيمه اول سال 87 به 33 مورد افزايش يافته است.

چگيني افزود: همچنين تحقيقات در حال اجرا در سال 85-86، 19 مورد بوده که به 32 مورد افزايش يافته است.

وي درباره طرح‌هايي که با همکاري سازمان‌هاي دريايي انجام شده است گفت: اين طرح‌ها از 17 مورد در سال 85 و 86 به 26 مورد افزايش يافته است.

چگيني افزود: عمليات‌هاي ميداني نيز از 4 به 14 مورد، توليدات علمي و گزارش هاي پژوهشي از 19 به 38 مورد، کارگاه هاي آموزشي از پنج به هفت مورد، جذب هيئت علمي از يک به پنج نفر، جذب دانشجويان بورسيه از يک به پنج نفر افزايش يافته است.

http://www.sanatnews.ir/News/1/8675
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است